Het nieuwe regeerakkoord.

Het nieuwe regeerakkoord wat betekend dit voor die leden van de club die een oldtimer camper hebben.

In het nieuwe akkoord staat dat de motorrijtuigen belasting voor oldtimers zal worden afgeschaft wat voor gevolgen dit heeft voor onze campers is nog niet duidelijk maar de kans zit er dik in dat wij motorrijtuigen belasting zullen moeten gaan betalen in de toekomst voor onze oldtimer campers. 

Nu maar afwachten wat de detais zijn van deze invoering van de oldtimer motorrijtuigen belasting.

Geen reserveringskosten meer bij Staatsbosbeheer maar reserveren blijft noodzakelijk

 

De reserveringskosten van € 7,50 die Staatsbosbeheer deze zomer heeft ingevoerd voor bezoekers van natuurkampeerterreinen, zijn van de baan. Aanvankelijk was het bericht dat de kosten alleen in 2012 niet in rekening zouden worden gebracht, maar volgens een woordvoerder gebeurt dit ook daarna niet.

Met name onder camperaars was de nodige commotie ontstaan, omdat Staatsbosbeheer onverwacht de regel heeft ingevoerd dat de dertig natuurterreintjes uit het Groene Boekje alleen toegankelijk zijn na reservering via internet of telefoon. Weliswaar kan dat desnoods aan de poort van het terrein, maar veel camperaars reizen graag op de bonnefooi en zien het systeem als een beperking van hun vrijheid. Daar kwam nog eens bij dat een reservering € 7,50 zou gaan kosten, wat bij één overnachting voor een camper met twee personen een verhoging van het tarief zou betekenen van rond de 50 procent.

De kosten heeft Staatsbosbeheer teruggedraaid, maar reserveren blijft noodzakelijk. “Het is ingevoerd op veler verzoek, van met name gezinnen met kinderen, die de zekerheid van een plek willen hebben”, aldus de woordvoerder. Ook wil Staatsbosbeheer meer zicht hebben op het gebruik van de terreintjes en het zwart kamperen tegengaan.

Allemaal verschillende regels in het buitenland.

 

 Verplichte alcoholtests in Frankrijk. Milieustickers in Duitsland. Afzettingen in Italië. Tolvignetten in Zwitserland, Oostenrijk en een aantal Oost-Europese landen. Mensen die met de auto op vakantie gaan in Europa doen er goed aan om vooraf de regels per land te bekijken, om zo boetes te voorkomen, aldus de ANWB.
 
 

 

 

Zo is het in Frankrijk, waar 1,3 miljoen Nederlanders heenrijden, per 1 juli dit jaar verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben liggen. Die zijn te koop bij tankstations, de ANWB en zelfs supermarkten. De invoering loopt echter stroef, doordat er niet genoeg tests zijn. Vandaar dat de politie deze zomer vooral waarschuwt. Geen waarschuwing, maar een boete van 1500 euro levert sinds dit jaar het gebruiken van een navigatiesysteem dat waarschuwt voor flitsers op. Bovendien moet het kastje worden ingeleverd als je betrapt wordt.

Duitsland probeert sinds 2008 vervuiling in de centra van tientallen steden terug te dringen door zogenoemde milieustickers, die aangeven wat de uitstoot van een auto is. De stickers kunnen worden aangevraagd bij de ANWB. Hoe vervuilend een auto is, wordt berekend aan de hand van het kenteken. Het kan dus zijn dat een toerist in een vervuilende auto wordt geweerd uit een deel van een stad. In Italië zijn er geen stickers, maar kan het wel zijn dat een centrum afgesloten is met het oog op vervuiling.

Lees meer: Allemaal verschillende regels in het buitenland.

Weinig verschil exameneisen rijbewijs C en C1

 

Er is maar weinig verschil tussen de exameneisen die worden gesteld voor het rijbewijs C en het langverwachte rijbewijs C1. Dat blijkt uit informatie die het ministerie van Infrastructuur en Milieu kort geleden heeft bekendgemaakt.
Het belangrijkste verschil is het gewicht en het formaat van het voertuig waarmee kandidaten moeten afrijden. Voor het C-rijbewijs moet de wagen een toegestane maximum massa hebben van minimaal 12.000 kilogram, voor het C1-rijbewijs is dit 6.000 kilogram. Ook de minimale afmetingen zijn voor het C1-rijbewijs kleiner. De nieuwe rijbewijscategorie moet volgens een EU-richtlijn uiterlijk op 19 januari 2013 in werking treden en geldt voor lichte vrachtwagens, met een toegestaan maximum gewicht van tussen de 3.500 en 7.500 kilogram.
De  Bovag hadden ervoor gepleit dat er ook voor het theorie-examen een lichtere variant zou komen, beperkt tot de verkeersregels voor zwaardere voertuigen. Maar daar is het ministerie niet op ingegaan: wie het C1-rijbewijs wil halen, moet ook het nodige van voertuigtechniek weten. Ook had de Bovag graag gezien dat de vijfjaarlijkse medische keuring van tafel was gegaan, maar ook die eis is blijven staan.
Bovag, waarin behalve de camper- en caravanbranche ook de rijschoolhouders zijn vertegenwoordigd, had er overigens bij het ministerie op aangedrongen dat het lessen en de examinering zouden kunnen plaatsvinden met gewone vrachtwagens, met een toegestane maximum massa van minimaal 12.000 kilogram. In dat geval zouden de aangesloten bedrijven hun wagenpark niet hoeven aan te passen. 

APK in Spanje

 

Camperaars die het komend seizoen overwinteren in Spanje, hoeven niet meer tussentijds naar huis als de apk van hun camper tijdens hun verblijf verloopt. Vanaf 1 oktober is het namelijk mogelijk om auto's met een Nederlands kenteken bij een aantal apk-stations in Spanje te laten keuren, volgens de daar geldende normen. Bij goedkeuring krijgen de wagens een Nederlands keuringsbewijs en worden ze bij de RDW als goedgekeurd geregistreerd.
Het gaat om een experiment met een looptijd van zes jaar, dat mogelijk is gemaakt door een wijziging van het Besluit Voertuigen, waartoe het kabinet vorige week heeft besloten. Over twee jaar vindt een evaluatie plaats en als het een succes blijkt, wordt de maatregel mogelijk uitgebreid naar andere EU-lidstaten. Op dit moment is voor Spanje gekozen omdat veel Nederlanders daar een tweede huis hebben.

Informatie van de Rijksoverheid op deze link

Met de Camper naar Pink Pop

Verslag van onze heroische heenreis naar Landgraaf..
Om 3 uur kwamen we aan, en toen begon het gevecht om de te veroveren plek voor onze camper en crew..
Geniet en huiver......

Voor LiveXS hebben onder andere een mooi item gemaakt met Seasick Steve de sensatie van Pink Pop

Voor de Blues liefhebbers

Aanvullende gegevens