Goedkoopste Camperland Frankrijk

Frankrijk blijft voor reizigers met een camper het goedkoopste vakantieland van Europa. Dat blijkt uit onderzoek van de Duitse toeristenorganisatie ADAC. Er zijn in dat land nog veel kleine, goedkope campings. Bovendien zijn er met name voor campers veel gratis camperplaatsen of plekken waar overnachten tegen een schappelijk tarief mogelijk is.

De ADAC is bij het onderzoek uitgegaan van een overnachting met een camper met twee personen. De prijs van het gemiddelde van de 4.250 overnachtingsplekken in Europa komt dan dankzij de vele vrije camperplaatsen in Frankrijk uit op minder dan € 10,00 per nacht. Duitsland is tweede met een gemiddelde prijs van € 16,80. Het duurst is Denemarken, met gemiddeld € 19,07 gevolgd door Kroatië met € 18,00 en Noorwegen € 16,94.

Verwarring alcoholtester Frankrijk

Er is wederom verwarring ontstaan over de verplichting om in Frankrijk een alcoholtester in de auto te hebben. Vorige week meldden diverse nieuwssites dat de Franse minister van Binnenlandse Zaken Manuel Valls de wet zou hebben ingetrokken, maar naar verluidt is een formeel besluit daarover nog niet genomen. Wel is duidelijk dat de minister niet meer achter de wet staat. De kans dat de politie ooit boetes gaat uitdelen aan automobilisten die geen tester bij zich hebben, wordt dan ook klein geacht.

De soap die alcoholtester in Frankrijk is gaan heten, heeft zijn laatste aflevering dus nog niet beleefd. Het begon een jaar geleden, met de aankondiging dat automobilisten in Frankrijk vanaf 1 juli 2012 een dergelijke tester in de auto moesten hebben. Omdat zoveel testers op zo’n korte termijn niet leverbaar bleken, is handhaving van de wet echter keer op keer uitgesteld. De laatste berichten zijn dat de minister het nut van de wet sterk in twijfel trekt en de wet wil afblazen.

Wordt vervolgd.

Verzekeraar waarschuwt voor boete,s

Wie de komende maanden door de vakantielanden Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk of Italië reist, moet rekening houden met strenge controles op milieuvignetten en verboden navigatiesystemen. Die waarschuwing komt van rechtsbijstandverzekeraar DAS.

In de meeste grote Duitse steden moet een milieuvignet met de klasseaanduiding van de wagen op de voorruit zichtbaar zijn. Op de Nederlandstalige website van TÜV Noord zijn de meest gestelde vragen hierover te vinden. In Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland mogen navigatiesystemen geen flitspalen signaleren. In Italië zijn soms bepaalde stadsdelen verboden voor doorgaand verkeer.

De bekeuring voor het ontbreken van een geldig milieuvignet in Duitsland kost € 40. Voor rijden met een verboden navigatiesysteem is, afhankelijk van het land, goed voor een boete van enkele honderden euro’s. Bovendien wordt de apparatuur in beslag genomen.

Wie in Italië een voor doorgaand verkeer verboden straat in rijdt, riskeert een bekeuring van gemiddeld € 120. In België en Duitsland wordt met name gecontroleerd op rijden onder invloed van marihuana. Juist Nederlandse automobilisten worden er vaak uitgepikt. Het roken van marihuana is volgens DAS zelfs na een paar dagen nog terug te vinden in het bloed. In Duitsland is de boete daarvoor stevig: € 500.

Oostenrijk gaat tol elektronisch controleren

 

Oostenrijk gaat elektronisch controleren of auto´s die gebruikmaken van de snelweg zijn voorzien van een tolvignet. Auto’s worden gefotografeerd en ontbreekt het vignet in de linkerbovenhoek van de voorruit, dan volgt een boete van € 120,00 boven op het geldende tarief. Op 1 januari van dit jaar zijn de tarieven met 3,6 procent verhoogd naar € 8,30 voor tien dagen, € 24,20 voor twee maanden of € 80,60 voor een jaarvignet.

Ook de tarieven voor voertuigen boven de 3,5 ton zijn op 1 januari met 3,6 procent verhoogd en bovendien is het nachttarief verdubbeld. Dat geldt dus ook voor zware campers. Voor deze tolheffing is de installatie van een Go-box vereist, waarmee per snelwegkilometer kan worden afgerekend. Bij de vaststelling van die kilometerprijs wordt rekening gehouden met het aantal assen en de emissieklasse. Voor de meest vervuilende klasse wordt het hoogste tarief in rekening gebracht.

Kampen nu betalen

Camperplaats Kampen niet meer gratis

Kampen heeft een tarief van € 7,50 per etmaal ingesteld voor campers op het Burgemeester Berghuisplein. De heffing per automaat van deze tot nu toe gratis plek gaat 1 januari 2013 in.

Het tarief voor gebruik van de douche in de aangrenzende sporthal blijft € 0,50. Ook de regeling met een code die toegang geeft tot de saniruimte blijft. Die code om de deur te openen wordt bij betaling op het automatisch verstrekte bonnetje vermeld.

Het maximaal aantal toegestane campers blijft 25. Deze mogen alleen in het daartoe met een witte streep en door een verkeersbord aangegeven deel van het parkeerterrein bij het gemeentehuis staan. Buiten dit afgebakende stuk mogen geen campers staan, ook niet als het parkeertarief is voldaan.

De tweede kamer komt oldtimer bezitters tegemoet

De tweede kamer komt oldtimers bezitters tegemoet maar wat dat betekent voor onze Campers is hierin niet duidelijk.Zie tekst hieronder wat hierover is gepubliceerd.

SP-Kamerlid Farshad Bashir had daar een motie over ingediend. Het kabinet is van plan om oldtimers per 1 januari aan te slaan voor motorrijtuigenbelasting, maar moet nu van de Kamer gaan nadenken over manieren waarop het dagelijks gebruik wordt ontmoedigd. De liefhebbers die gemiddeld niet meer dan een paar duizend kilometer per jaar afleggen, worden als het aan de Kamer ligt vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

De laatste jaren neemt het aantal oldtimers - auto's en motoren ouder dan 25 jaar - snel toe. Steeds vaker gaat het om zeer vervuilende auto's waarmee sommigen gewoon forenzen of in elk geval veel kilometers maken. Het Planbureau voor de Leefomgeving deed daar onlangs onderzoek naar.

Het kabinet wil de vervuiling door die oude auto's via de motorrijtuigenbelastingen aanpakken, maar treft daarmee ook de liefhebber die op zondag een rondje over de dijk rijdt in een Austin-Healy cabriolet of in een lelijke eend.

De Kamer nam ook een motie aan van PVV-Kamerlid Roland van Vliet. Daarin wordt gesteld dat voorkomen moet worden dat „ontelbare bezitters van oude auto's en motorfietsen gedwongen worden hun culturele erfgoed op te geven door gedwongen verkoop”.

Aanvullende gegevens